Національна школа суддів України

Підготовка тренерів для викладання суддям курсу практики Європейського суду

4-6 листопада 2015 року в місті Києві Національна школа суддів України спільно з Координатором проектів ОБСЄ в Україні за фінансової підтримки уряду Канади в межах проекту “Гарантування дотримання прав людини при здійсненні правосуддя”  проводить тренінг для тренерів курсу стандартизованої програми для суддів  на тему “Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя”.

Вітальними словами тренінг відкрили проректор Володимир Мазурок, який зробив презентацію про роль Національної школи суддів України в підготовці висококваліфікованого суддівського корпусу; національний спеціаліст проекту Координатора проектів ОБСЄ в України Олена Лунгол, експерт проекту Кушнір Ірина та юрист Секретаріату Європейського суду з прав людини Дмитро Третьяков.

Начальник відділу науково–методичного забезпечення підготовки суддівського корпусу, керівник робочої групи з розробки цього курсу Тетяна Фулей ознайомила учасників та учасниць ТоТ з цілями та завданнями тренінгу, програмою курсу, який буде викладатися, та змістом роздавальних матеріалів.

Зокрема, Тетяна Фулей зауважила про важливість проведення таких тренінгів у світлі завдань, визначених Концепцією національних стандартів суддівської освіти, та вимог Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо проведення тренінгів як основної форми підготовки суддів.

Курс “Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя” розроблений для суддів та буде проводитися із застосуванням інтерактивних методів навчання. Курс розрахований на півтора дня та складається з низки модулів. Презюмується, що судді знають, які права гарантуються Конвенцією (право на життя, на справедливий суд, на повагу до приватного життя і т.д.), а також розуміють зміст кожного з гарантованих прав і основоположних свобод. Тому  особливість цього курсу полягає у відсутності  постатейного викладу прав, гарантованих Конвенцією. Завдання курсу – показати та зрозуміти взаємозв’язки між статтями Конвенції, принципи дії конвенційних стандартів на практиці, та оволодіти тими вміннями та навиками, які заявлені розробниками:

  • розрізняти, розуміти негативні та позитивні зобов’язання держави, уміти віднести зобов’язання до певного виду;
  • знати вимоги “трискладового тесту” та вміти його застосовувати;
  • використовувати Конвенцію як джерело права (уміти знаходити справи на інформаційних ресурсах), уміти правильно посилатися на практику ЄСПЛ;
  • інтерпретувати національне законодавство відповідно до Конвенції і практики ЄСПЛ;
  • правильно співставляти обставини справи, яка розглядається національним судом, та справ ЄСПЛ, на який планує посилатись суддя (чи підходять обставини справи);
  • організовувати підготовку та розгляд справи з дотриманням принципів ст. 6 Конвенції; розуміти роль прокурора в цивільному процесі в контексті забезпечення рівності сторін;
  • розрізняти гарантії права на повагу до житла та права власності відповідно до Конвенції;
  • розуміти соціальний контекст справ і визначати наявність чи відсутність дискримінації в користуванні правами, гарантованими Конвенцією;
  • оцінювати обґрунтованість (коли діє як слідчий суддя) клопотань щодо обрання запобіжного заходу та втручання в права, гарантовані ст.ст. 5 і                 8 Конвенції;
  • забезпечувати принцип змагальності на усіх стадіях кримінального процесу та ін.

Основною метою тренінгу для тренерів є підготовка викладачів цього курсу – розуміти логіку та перебіг розробленого курсу, навчитися використовувати роздавальні матеріали; оволодіти методикою викладання кожного з модулів курсу та окремими елементами в середині модуля (міні – лекції з презентаціями, індивідуальні завдання, практичні завдання для роботи в малих групах); сформувати в розробників цілісне бачення викладання курсу.

Програмою тренінгу для тренерів передбачається використання різноманітних інтерактивних методик, зокрема міні-лекції з презентаціями, виконання індивідуальних та практичних завдань в малих групах, обговорення ситуативних завдань.