Стажування майбутніх суддів: німецький досвід
16 липня 2018 року в Національній школі суддів України відбувся українсько–німецький консультативно – тренінговий семінар “Актуальні питання стажування в судах з вивченням досвіду Німеччини”.
Семінар організовано в рамках співпраці з Німецьким фонду міжнародного правового співробітництва.
Відкриваючи тренінг, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук наголосив, що теми стажування та наставництва є особливо актуальними з огляду на те, що вже незабаром Національна школа суддів України розпочне спеціальну підготовку кандидатів на посаду судді, які не мають значного досвіду роботи в судах. Практична складова спеціальної підготовки – стажування закладе підґрунтя для подальшого ефективного відправлення правосуддя новими суддями. Цьому елементу у програмі спеціальної підготовки присвячена майже половина строку, відведеного на всю підготовку. При цьому роль наставників є визначальною в ході проходження кандидатами на посаду судді стажувань у судах.
Ректор подякував Німецькому фонду міжнародного правового співробітництва за можливість вивчити відповідний німецький досвід, з тим, щоб імплементувати його найбільш позитивні елементи в первинну підготовку українських суддів.
Юридичний радник Німецького фонду міжнародного правового співробітництва Геннадій Рижков у свою чергу висловив сподівання, що результатом консультативно–тренінгового семінару стануть орієнтири для подальшого вдосконалення інструментів суддівської освіти.
Експерт Фонду – суддя Вищого суду в землі Північний Рейн–Вестфалія Мартін Кессен, який вже багато років є суддею–керівником стажування представив функціонування в Німеччині інституту так званих “референдарів”–практикантів в судах, зокрема майбутніх суддів.
У ході семінару Мартін Кессен спільно з українськими колегами розібрали:
- правовий статус референдарів у ході проходження їх практики в судах та його законодавче врегулювання
- їх процесуальні компетенції в ході проходження практики в німецьких судах і завдання, які вони виконують у судах в рамках здійснення правосуддя
- методики та порядок проходження відповідної практики
- сфери навчання та очікувані результати
- відносини референдарів з їх “опікуном” – суддею відповідного суду
- порядок оцінки референдарів з боку судді – “опікуна” та її закріплення в офіційних документах
- вплив такої оцінки на подальшу професійну юридичну кар’єру практиканта
- порядок і сфери підготовки самих суддів –“опікунів” для керівництва відповідною практикою референдарів у судах.
Крім того, учасники семінару спільно обговорили вітчизняне нормативно–правове регулювання порядку стажування. Окремо дискутувалися психологічні особливості взаємовідносин стажиста та наставника.
Відбувся обмін поглядами щодо порядку і форм підготовки суддів–керівників, заходів із підвищення їхньої кваліфікації.
У підсумку семінару констатувалось, що обмін досвідом – був цікавим для обох сторін, а представлення німецької моделі проходження стажування– важливий чинник та можливість для вдосконалення інституту первинної підготовки суддів в Україні.