Національна школа суддів України

14 –16 жовтня 2013 р. Донецьк. Періодичне навчання суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше

   

ПОГОДЖЕНО                                                  

Проректор з підготовки

кадрів для судових органів

А.В. Костенком

„7”жовтня 2013 р.

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Т.в.о. ректора

Національної школи суддів України

Н.Г. Шукліною

„7”жовтня 2013 р.

 

 

П р о г р а м а

періодичного навчання суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше  Донецької, Луганської, Дніпропетровської,Запорізької областей, м. Севастополя та Автономної Республіки Крим на семінарі на тему: “Написання судових рішень”, організованого спільно з  проектом ОБСЄ в Україні “Зміцнення спроможності суддів адміністративних судів щодо написання судових рішень”

14 –16 жовтня 2013 р. Донецьке РВ

 

 

м. Донецьк, бул. Пушкіна, 4                       готель “Park Inn by Radisson Donetsk”

 

 

14 жовтня 2013 року - понеділок

 

 

09.30 –10.00

Реєстрація слухачів.

 

10.00 –10.15

Відкриття семінару. 

Татькова Зоя Федорівна, директор Донецького регіонального відділення Національної школи суддів України.

Ступницька Наталія Анатоліївна, національний менеджер проектів Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України

 

10:15 – 10:30

Знайомство з учасниками та з’ясування їхніх очікувань щодо семінару. Презентація мети і завдань навчального семінару

 

10:30 – 11:30

ТЕМА 1 Адресати судового рішення

 

 

Доповідачі:

Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат  юридичних наук.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України.

 

 

Завдання:

 

 

-      з’ясувати загальні та індивідуальні потреби таких ключових адресатів судових рішень як сторони, суспільство, суди;

-      виробити вміння виявляти рівень задоволення цих потреб у судових рішеннях;

-      виробити навички врахування очікувань ключових адресатів судових рішень.

 

 

Форми роботи:

 

 

Міні-лекція: “Хто є адресатами судового рішення і як задовольнити їхні очікування”.

 

 

Робота у групах: аналіз окремих судових рішень під кутом зору урахування очікувань адресатів судових рішень. Представлення та узагальнення результатів роботи в групах.

 

11:30 – 11:50

Перерва на каву

 

11:50 –13:00

ТЕМА 2 Критерії якісного судового рішення”.

 

 

Доповідачі:

Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат  юридичних наук.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України.

 

 

Завдання:

 

 

-      з’ясувати неюридичні критерії якісного судового рішення (своєчасність, чіткість, вмотивованість, чітка мова, доступний стиль тощо);

-      виробити вміння критично оцінювати судове рішення під кутом зору цих критеріїв;

-      виробити навики врахування критеріїв якісного судового рішення;

-      виробити розуміння методів тлумачення юридичних норм та навички їх застосування.

 

 

Форми роботи:

 

 

Мозковий штурм: Що є критеріями якісного судового рішення?

 

 

Міні-лекція: “Критерії якісних судових рішень”.

 

 

Робота у групах: аналіз окремих судових рішень крізь призму критеріїв якості судових рішень. Представлення та узагальнення результатів роботи в групах.

 

13:00 – 14:00

Обід

 

14:00 –15:30

ТЕМА 3 Мотивування судового рішення”.

Доповідачі:

Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України.

Завдання:

-      з’ясувати мету та значення вмотивованості судових рішень;

-      з’ясувати значення аргументів та логічного зв’язку між ними для якісного судового рішення;

-      виробити вміння правильно формулювати предмет дослідження для підготовки судового рішення;

-      виробити навички пошуку джерел, їхнього аналізу та долучення до аргументів;

-      виробити розуміння методів тлумачення юридичних норм та навички їх застосування.

 

 

Форми роботи:

Робота у групах: аналіз обраного судового рішення крізь призму вмотивованості.

Презентація і обговорення: презентація результатів аналізу. Коментарі тренерів. Загальна дискусія.

Міні-лекція: Вмотивованість судового рішення як гарантія права на справедливий суд.

Міні-лекція: Побудова аргументів і тлумачення норм права як передумова написання судового рішення.

Робота у групах: аналіз окремих судових рішень крізь призму правильності обраного предмету дослідження, способів та методів тлумачення, чіткості та послідовності аргументів.

15:30 –15:50

Перерва на каву

15:50 –17:30

ТЕМА 4 Структура, мова та стиль судового рішення”.  

Доповідачі:

Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат  юридичних наук.

Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України.

Завдання:

-      визначити кращі підходи до структурування судового рішення;

-      виробити вміння виявляти помилки у структуруванні судових рішень;

-      виробити навички структурування судових рішень;

-      з’ясувати, до чого потрібно прагнути і чого бажано уникати під час написання тексту судового рішення;

-      виробити вміння виявляти типові стилістичні помилки у судових рішеннях;

-      виробити навички запобігання стилістичним недолікам у судових рішеннях;

-      виробити навички правильного цитування текстів у судових рішеннях.

Форми роботи:

Міні-лекція: “Зв'язок структури судового рішення із логікою, зрозумілістю та чіткістю. Особливості вступної, описової, мотивувальної частин судового рішення. Переходи, стандартні формули, шаблони.

Індивідуальна робота: аналіз окремих судових рішень під кутом зору дотримання структури.

Мозковий штурм: “Чому мова має значення?

Міні-лекція: “Мовні засоби для забезпечення безсторонності викладу, індивідуальності стилю та доказовості судового рішення”.

Індивідуальна робота: мовно-стилістичне оцінювання вибраного судового рішення.

Презентація і обговорення: презентація результатів мовно-стилістичного оцінювання. Коментарі тренерів. Загальна дискусія.

 

15 жовтня 2013 року - вівторок

 

09:30 –11:30       

ТЕМА 4 Структура, мова та стиль судового рішення” (продовження) 

11:30 - 11:50

Перерва на каву

11:50 - 13:00

ТЕМА 5 Редагування судового рішення.

Доповідачі:

Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат  юридичних наук.

Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України.

Завдання:

-      закріпити здобуті знання, вміння і навички щодо складання та аналізу судових рішень.

Форми роботи:

Індивідуальна робота: редагування вибраної постанови відповідно до критеріїв якості судового рішення.

Презентація і обговорення: презентація результатів редагування. Коментарі тренерів. Загальна дискусія.

13:00 –14:00

Обід

14:00 –15:30

ТЕМА 6 Тайм-менеджмент: методи планування робочого часу судді.

Доповідач:

Халілов Айдер Алімович, Голова Правління Творчого Центру «ТЦК», експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Завдання:

-      виробити навички управління часом, правильного та ефективного планування робочого часу судді;

-      з’ясувати основні правила та принципи делегування;

-      виробити навички управління часом під час судового засідання та під час написання судового рішення.

Форми роботи:

Метод майстерні (від індивідуального до групового): Що заважає судді ефективно управляти часом?

Міні-лекція з презентацією: Що таке управління часом і як це робити правильно?”

Робота в малих групах: “З’ясувати основні хронофаги (те, що забирає наш час) судді та виробити правила їх подолання.

15:30 –15:50

Перерва на каву

15:50 –18:00

ТЕМА 6 Тайм-менеджмент: методи планування робочого часу судді (продовження).

Доповідачі:

Халілов Айдер Алімович, Голова Правління Творчого Центру ТЦК, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні

Форми роботи:

Мозковий штурм та обговорення: Що таке делегування і як правильно його використовувати в роботі судді?

Робота в малих групах з обговоренням: Управління часом під час підготовки до судового засідання, протягом судового засідання та під час написання судового рішення. Можливі шляхи оптимізації витрат часу.

Коментарі тренера. Загальна дискусія.

 

16 жовтня 2013 року – середа

 

09:30 – 11:30

ТЕМА 7 “Психологія діяльності судді. Вплив психологічних та суспільних факторів на здійснення судочинства в судах”.

Доповідач:

Безусова-Попович Людмила Ільківна, головний спеціаліст із зв’язків з громадськістю Апеляційного суду Івано-Франківської області, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Завдання:

-      виробити навички оптимізації міжособистісних стосунків (взаємовідносини судді з помічником, секретарем судового засідання та працівниками апарату суду);

-      розвинути навички управління конфліктами.

Форми роботи:

Міні-лекція з презентацією: “Міжособистісні стосунки в колективі, формування професійної команди”.

Робота в малих групах: складання словника зі словами-конфліктогенами чотирьох типів, представлення.

Індивідуальне завдання: складання індивідуального словника слів-конфліктогенів.

Обговорення.

11:30 –11:50

Перерва на каву

11:50 –13:50

ТЕМА 7 “Психологія діяльності судді. Вплив психологічних та суспільних факторів на здійснення судочинства в судах” (продовження).

Доповідач:

Безусова-Попович Людмила Ільківна, головний спеціаліст із зв’язків з громадськістю Апеляційного суду Івано-Франківської області, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Завдання:

-      з’ясувати основні елементи професійної деформації та професійного вигорання та визначити методи їхнього попередження та подолання;

-      визначити психологічні аспекти, що можуть мати вплив на суддю під час прийняття судового рішення.

Форми роботи:

Міні-лекція з презентацією: Професійна деформація та професійне вигорання”.

Робота в малих групах: створення портрету професійно деформованого судді, презентація.

Індивідуальне завдання: ранжування притаманних собі ознак професійно-деформованого судді, представлених у портретах, за 5-ти бальною шкалою.

Групове виконання вправ на релаксацію.

Обговорення.

13:50 –14:00

Підбиття підсумків. Вручення сертифікатів Національної школи суддів України.

 

 

 

       

 

Директор Донецького

регіонального відділення                                                                              З.Ф.Татькова