14 –16 жовтня 2013 р. Донецьк. Періодичне навчання суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше
ПОГОДЖЕНО Проректор з підготовки кадрів для судових органів А.В. Костенком „7”жовтня 2013 р.
|
ЗАТВЕРДЖЕНО Т.в.о. ректора Національної школи суддів України Н.Г. Шукліною „7”жовтня 2013 р. |
П р о г р а м а
періодичного навчання суддів окружних адміністративних судів, призначених на посаду судді вперше Донецької, Луганської, Дніпропетровської,Запорізької областей, м. Севастополя та Автономної Республіки Крим на семінарі на тему: “Написання судових рішень”, організованого спільно з проектом ОБСЄ в Україні “Зміцнення спроможності суддів адміністративних судів щодо написання судових рішень”
14 –16 жовтня 2013 р. Донецьке РВ
м. Донецьк, бул. Пушкіна, 4 готель “Park Inn by Radisson Donetsk” |
|
||
14 жовтня 2013 року - понеділок
|
|
||
09.30 –10.00 |
Реєстрація слухачів. |
|
|
10.00 –10.15 |
Відкриття семінару.Татькова Зоя Федорівна, директор Донецького регіонального відділення Національної школи суддів України. Ступницька Наталія Анатоліївна, національний менеджер проектів Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України |
|
|
10:15 – 10:30 |
Знайомство з учасниками та з’ясування їхніх очікувань щодо семінару. Презентація мети і завдань навчального семінару |
|
|
10:30 – 11:30 |
ТЕМА 1 “Адресати судового рішення” |
|
|
|
Доповідачі: Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат юридичних наук. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України. |
|
|
|
Завдання: |
|
|
|
- з’ясувати загальні та індивідуальні потреби таких ключових адресатів судових рішень як сторони, суспільство, суди; - виробити вміння виявляти рівень задоволення цих потреб у судових рішеннях; - виробити навички врахування очікувань ключових адресатів судових рішень. |
|
|
|
Форми роботи: |
|
|
|
Міні-лекція: “Хто є адресатами судового рішення і як задовольнити їхні очікування”. |
|
|
|
Робота у групах: аналіз окремих судових рішень під кутом зору урахування очікувань адресатів судових рішень. Представлення та узагальнення результатів роботи в групах. |
|
|
11:30 – 11:50 |
Перерва на каву |
|
|
11:50 –13:00 |
ТЕМА 2 “Критерії якісного судового рішення”. |
|
|
|
Доповідачі: Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат юридичних наук. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України. |
|
|
|
Завдання: |
|
|
|
- з’ясувати неюридичні критерії якісного судового рішення (своєчасність, чіткість, вмотивованість, чітка мова, доступний стиль тощо); - виробити вміння критично оцінювати судове рішення під кутом зору цих критеріїв; - виробити навики врахування критеріїв якісного судового рішення; - виробити розуміння методів тлумачення юридичних норм та навички їх застосування. |
|
|
|
Форми роботи: |
|
|
|
Мозковий штурм: “Що є критеріями якісного судового рішення?” |
|
|
|
Міні-лекція: “Критерії якісних судових рішень”. |
|
|
|
Робота у групах: аналіз окремих судових рішень крізь призму критеріїв якості судових рішень. Представлення та узагальнення результатів роботи в групах. |
|
|
13:00 – 14:00 |
Обід |
|
|
14:00 –15:30 |
ТЕМА 3 “Мотивування судового рішення”. Доповідачі: Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України. Завдання: - з’ясувати мету та значення вмотивованості судових рішень; - з’ясувати значення аргументів та логічного зв’язку між ними для якісного судового рішення; - виробити вміння правильно формулювати предмет дослідження для підготовки судового рішення; - виробити навички пошуку джерел, їхнього аналізу та долучення до аргументів; - виробити розуміння методів тлумачення юридичних норм та навички їх застосування. |
|
|
|
Форми роботи: Робота у групах: аналіз обраного судового рішення крізь призму вмотивованості. Презентація і обговорення: презентація результатів аналізу. Коментарі тренерів. Загальна дискусія. Міні-лекція: “Вмотивованість судового рішення як гарантія права на справедливий суд”. Міні-лекція: “Побудова аргументів і тлумачення норм права як передумова написання судового рішення”. Робота у групах: аналіз окремих судових рішень крізь призму правильності обраного предмету дослідження, способів та методів тлумачення, чіткості та послідовності аргументів. |
||
15:30 –15:50 |
Перерва на каву |
||
15:50 –17:30 |
ТЕМА 4 “Структура, мова та стиль судового рішення”. Доповідачі: Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат юридичних наук. Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України. Завдання: - визначити кращі підходи до структурування судового рішення; - виробити вміння виявляти помилки у структуруванні судових рішень; - виробити навички структурування судових рішень; - з’ясувати, до чого потрібно прагнути і чого бажано уникати під час написання тексту судового рішення; - виробити вміння виявляти типові стилістичні помилки у судових рішеннях; - виробити навички запобігання стилістичним недолікам у судових рішеннях; - виробити навички правильного цитування текстів у судових рішеннях. Форми роботи: Міні-лекція: “Зв'язок структури судового рішення із логікою, зрозумілістю та чіткістю. Особливості вступної, описової, мотивувальної частин судового рішення. Переходи, стандартні формули, шаблони”. Індивідуальна робота: аналіз окремих судових рішень під кутом зору дотримання структури. Мозковий штурм: “Чому мова має значення”? Міні-лекція: “Мовні засоби для забезпечення безсторонності викладу, індивідуальності стилю та доказовості судового рішення”. Індивідуальна робота: мовно-стилістичне оцінювання вибраного судового рішення. Презентація і обговорення: презентація результатів мовно-стилістичного оцінювання. Коментарі тренерів. Загальна дискусія. |
||
15 жовтня 2013 року - вівторок
|
|||
09:30 –11:30 |
ТЕМА 4 “Структура, мова та стиль судового рішення” (продовження) |
||
11:30 - 11:50 |
Перерва на каву |
||
11:50 - 13:00 |
ТЕМА 5 “Редагування судового рішення”. Доповідачі: Куйбіда Роман Олексійович, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні, кандидат юридичних наук. Сироїд Оксана Іванівна, Директор Української Правничої Фундації, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Ситников Олександр Федотович, суддя Вищого адміністративного суду України. Завдання: - закріпити здобуті знання, вміння і навички щодо складання та аналізу судових рішень. Форми роботи: Індивідуальна робота: редагування вибраної постанови відповідно до критеріїв якості судового рішення. Презентація і обговорення: презентація результатів редагування. Коментарі тренерів. Загальна дискусія. |
||
13:00 –14:00 |
Обід |
||
14:00 –15:30 |
ТЕМА 6 “Тайм-менеджмент: методи планування робочого часу судді”. Доповідач: Халілов Айдер Алімович, Голова Правління Творчого Центру «ТЦК», експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Завдання: - виробити навички управління часом, правильного та ефективного планування робочого часу судді; - з’ясувати основні правила та принципи делегування; - виробити навички управління часом під час судового засідання та під час написання судового рішення. Форми роботи: Метод майстерні (від індивідуального до групового): “Що заважає судді ефективно управляти часом?” Міні-лекція з презентацією: “Що таке управління часом і як це робити правильно?” Робота в малих групах: “З’ясувати основні хронофаги (те, що забирає наш час) судді та виробити правила їх подолання”. |
||
15:30 –15:50 |
Перерва на каву |
||
15:50 –18:00 |
ТЕМА 6 “Тайм-менеджмент: методи планування робочого часу судді” (продовження). Доповідачі: Халілов Айдер Алімович, Голова Правління Творчого Центру “ТЦК”, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні Форми роботи: Мозковий штурм та обговорення: “Що таке делегування і як правильно його використовувати в роботі судді?” Робота в малих групах з обговоренням: “Управління часом під час підготовки до судового засідання, протягом судового засідання та під час написання судового рішення. Можливі шляхи оптимізації витрат часу”. Коментарі тренера. Загальна дискусія. |
||
16 жовтня 2013 року – середа
|
|||
09:30 – 11:30 |
ТЕМА 7 “Психологія діяльності судді. Вплив психологічних та суспільних факторів на здійснення судочинства в судах”. Доповідач: Безусова-Попович Людмила Ільківна, головний спеціаліст із зв’язків з громадськістю Апеляційного суду Івано-Франківської області, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Завдання: - виробити навички оптимізації міжособистісних стосунків (взаємовідносини судді з помічником, секретарем судового засідання та працівниками апарату суду); - розвинути навички управління конфліктами. Форми роботи: Міні-лекція з презентацією: “Міжособистісні стосунки в колективі, формування професійної команди”. Робота в малих групах: складання словника зі словами-конфліктогенами чотирьох типів, представлення. Індивідуальне завдання: складання індивідуального словника слів-конфліктогенів. Обговорення. |
||
11:30 –11:50 |
Перерва на каву |
||
11:50 –13:50 |
ТЕМА 7 “Психологія діяльності судді. Вплив психологічних та суспільних факторів на здійснення судочинства в судах” (продовження). Доповідач: Безусова-Попович Людмила Ільківна, головний спеціаліст із зв’язків з громадськістю Апеляційного суду Івано-Франківської області, експерт Координатора проектів ОБСЄ в Україні. Завдання: - з’ясувати основні елементи професійної деформації та професійного вигорання та визначити методи їхнього попередження та подолання; - визначити психологічні аспекти, що можуть мати вплив на суддю під час прийняття судового рішення. Форми роботи: Міні-лекція з презентацією: “Професійна деформація та професійне вигорання”. Робота в малих групах: створення портрету професійно деформованого судді, презентація. Індивідуальне завдання: ранжування притаманних собі ознак професійно-деформованого судді, представлених у портретах, за 5-ти бальною шкалою. Групове виконання вправ на релаксацію. Обговорення. |
||
13:50 –14:00 |
Підбиття підсумків. Вручення сертифікатів Національної школи суддів України.
|
||
|
|
||
Директор Донецького
регіонального відділення З.Ф.Татькова