Перший пілотний курс дистанційного навчання успішно завершився
Національна школа суддів України, починаючи з листопада 2011 року, у співпраці з Радою Європи обговорювала можливість упровадження дистанційних форм навчання для суддів.
Необхідно зазначити, що Рада Європи приділяє упровадженню дистанційного навчання з Європейської Конвенції прав людини для суддів особливу увагу, вважаючи її не просто найбільш перспективною, а потенційно основною формою підготовки суддів у найближчі роки. При цьому Україна, з огляду на її розміри, розглядається як важлива країна для започаткування дистанційного навчання.
Проектом “Посилення професійної підготовки щодо Європейської Конвенції прав людини” – “Європейська програма освіти в галузі прав людини для юристів” (програма НЕLР II) Плану дій Ради Європи для України на 2011 – 2014 роки визначено необхідність упровадження “типових навчальних програм з питань ЄКПЛ в національні курси обов’язкової професійної підготовки суддів з використанням методології та засобів Програми НЕLР, які забезпечують доступ до матеріалів та інструментів ЄКПЛ, включно з доступними в режимі онлайн”.
Пілотні дистанційні курси для суддів на думку виконуючої обов'язки голови юридичного департаменту Генерального директорату з прав людини та правових питань Т. Термачич є одним з основних заходів співпраці Ради Європи з Національною школою суддів України.
1 грудня 2011 року за фінансової підтримки Спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи “Прозорість та ефективність судової системи України” Національна школа суддів України в рамках періодичного навчання суддів з метою підвищення рівня кваліфікації провела семінар на тему: “Дистанційне навчання з прав людини та сімейного права”, який був виконаний Європейською програмою освіти в галузі прав людини “HELP II”.
З доповідями на цьому семінарі виступили Джоель Лонг - старший лектор університету м. Турин, Італія, Урсула Кілкеллі - старший викладач, доцент, Пітер Макліві - професор права з Англії, Даніель Пікал – Президент Європейської секції Міжнародної Асоціації суддів з питань молоді, сімейного права та магістратів (IAYFJM), Леонард Ленті – викладач сімейного права, університету м. Турин.
Цього ж дня відбулися переговори між представником програми НЕLР II п. Роберто Рівелло та представниками Національної школи суддів України Оксаною Кучинською, Володимиром Мазурком, Тетяною Пустовойтовою та Тетяною Фулей щодо можливостей упровадження дистанційного курсу.
Змістовна частина цього курсу розроблялася європейськими експертами. Програма НЕLР також надавала свою електронну платформу (веб-сайт) для проведення цього курсу, а також запропонувала тему: “Сімейне право і права людини”. Передбачалося, що курс буде відбуватися українською мовою, однак слухачам буде запропоновано додаткову літературу англійською мовою.
Окрім європейських експертів з метою покращення доступу і користування дистанційним курсом Національною школою суддів України була залучена викладач – наставник Наталія Кельш.
Однією з умов Ради Європи було визнання Національною школою суддів України дистанційної форми навчання як однієї з форм підготовки і її при рівняння до інших форм підготовки, зокрема, Програмний менеджер Програм НЕLР задля отримання позитивних результатів навчальної програми висловив побажання надати курсу дистанційного навчання аналогічного офіційного статусу, якого Національна школа суддів України надає курсам у рамках періодичного навчання суддів.
На початку 2012 року Національна школа суддів України оголосила набір (запис) суддів для проходження дистанційного навчання і сформувала групу суддів, які бажали пройти такий курс і могли читати англійською мовою.
Наказом Ректора Національної школи суддів України від 1 лютого 2012 року № 7-а були внесені зміни до Порядку підготовки суддів та працівників апаратів судів у Національній школі суддів України, зокрема, дистанційне навчання було включено до основних форм Підготовки суддів разом за аудиторними заняттями, конференціями, круглими столами.
У квітні 2012 року наказом Ректора Графік підготовки суддів та працівників апаратів судів Національної школи суддів України на 2012 рік було доповнено пунктом 2.55., яким передбачено проведення у травні – серпні 2012 року періодичного дистанційного навчання суддів місцевих загальних та апеляційних судів з метою підвищення рівня кваліфікації з питань дотримання прав людини в галузі сімейних відносин разом зі Спільною програмою ЄС та РЄ “Прозорість та ефективність судової системи України”, Європейською програмою освіти в галузі прав людини для юристів “HELP II”.
Наказом Ректора Національної школи суддів України від 28 квітня 2012 року №265 17 суддів місцевих загальних та апеляційних судів областей були зараховані слухачами Національної школи суддів України на період проведення дистанційного навчання.
У травні 2012 року розпочалася пілотна апробація першого дистанційного курсу з питань дотримання прав людини в галузі сімейних відносин.
Фактично дистанційний курс розпочався 7 травня 2012 року.
У цей день команда HELP та Наталія Кельш привітали слухачів Національної школи суддів України з початком першого пілотного курсу з сімейного права і прав людини для українських суддів у рамках Європейської програми освіти з прав людини для фахових юристів (HELP). Слухачам було запропоновано пройти попереднє тестування, зробити перші завдання в певний термін.
При цьому судді змогли ознайомитись із коротким вступом до сайту HELP, навчальною програмою курсу з сімейного права і прав людини та тижневим розкладом курсу.
Навчальною програмою було передбачено вивчення тем щодо концептуальних положень Європейської Конвенції прав людини; міжнародних конвенцій в галузі сімейного права; змісту і обсягу “сімейного права” і “приватного права” за статтею 8 цієї Конвенції; правам батьків і дітей, усиновленню; одруженню та розлученню; викраденню дітей; міжнародному приватному праву; батьківській відповідальності; домашньому насильству та сучасним проблемам і суперечливим питанням у сфері сімейного права.
При вивченні кожної теми була передбачена можливість ознайомлення слухачів з міжнародними договорами, прецедентною практикою Європейського Суду з прав людини та аналітичними матеріалами, підготовленими експертами. Міжнародні договори, згоду на обов’язковість яких надала Верховна Рада України, та рішення Європейського Суду з прав людини щодо України надавалися українською мовою, аналітичні матеріали пропонувалися англійською мовою.
Іншими навчальними матеріалами, що використовувалися, були презентації, відео, посібники та інші додаткові матеріали. При цьому обсяг матеріалів кожної теми становив близько 50 – 120 сторінок.
Розкладом курсу було передбачено щотижневе виконання завдань, які були запропоновані експертами в зазначених темах.
Національний викладач програми HELP Наталія Кельш у своєму звіті зазначила, зокрема, що в ході дистанційного навчання слухачі обговорили справу Дубецької та інших проти України, яка стосується скарги заявників, що страждають хронічними захворюваннями. Дві українські родини зазнають шкоди від промислового забруднення, а органи влади не змогли знайти вирішення цієї ситуації, тим самим порушивши їхнє право на повагу до приватного та сімейного життя.
На форумі було обговорено питання застосування принципу справедливої сатисфакції у справах, пов’язаних з екологічними проблемами, а також активно обговорювалася справа Еванса щодо законності використання запліднених ембріонів.
Слухачами була розглянута Конвенція про цивільно–правові аспекти міжнародного викрадення дітей (м. Гаага, 1980), справу Момуссо і Уошингтон проти Франції, а також справу Нойлінгер та Шарук проти Швейцарії та було виконане групове завдання, щодо якого свої коментарі на сайті надав викладач курсу Пітер МакЕлеві.
Судді відповідали, чи повинна застосовуватись ст. 8 Європейської Конвенції справи Гаскін, чи було порушено цю статтю, а також надавали свої аргументи стосовно порушення та застосування зазначеної статті.
Вивчаючи теми прав дитини, прав батьків та їх відповідальності, усиновлення судді розглянули справи Олсон проти Швеції, Сахін проти Німеччини, Зоммерфельд проти Німеччини та Гоффманн проти Німеччини.
У темі щодо права на сім’ю (одруження) та міжнародного приватного права були розглянуті відповідні справи та звернуто увагу суддів на те, зокрема, чи сексуальні відносини між вітчимом та падчеркою (мачухою та пасинком) визнані внутрішнім законодавством кримінальним злочином.
На завершення курсу дистанційного навчання судді підготували анкети за результатами курсу та пройшли фінальний тест.
На погляд одного із слухачів цього навчання при організації дистанційного курсу необхідно також більше уваги звертати на навчальний матеріал, викладати його на сайті мовою навчання, оскільки рідна мова краще сприймається. Доцільно у процесі дистанційного навчання використовувати, зокрема, інтерактивні лекції, методичні рекомендації, роз’яснення матеріалу, надання прикладів з коментарями спеціалістів тощо. Тоді у слухачів не буде складатися враження, що метою навчання є тільки виявлення рівня їх знань.
31 серпня 2012 року Ректор Національної школи суддів України підписав наказ про видачу Сертифіката Національної школи суддів України, що засвідчує проходження у травні - серпні 2012 року дистанційного навчання суддів з метою підвищення рівня кваліфікації з питань дотримання прав людини в галузі сімейних відносин за фінансової підтримки спільної Європейської програми освіти в галузі прав людини для юристів “HELP II”.