Алгоритм дій щодо дотримання рівних прав і можливостей жінок і чоловіків у сфері правосуддя
28 лютого–1 березня 2019 року в місті Дніпрі Національна школа суддів України за підтримки українсько–канадського проекту підтримки судової реформи провела дводенний тренінг для суддів місцевих загальних судів: “Ґендерні аспекти діяльності суддів, обраних на адміністративні посади в судах”.
Тренінг розпочали начальник відділу науково–методичних досліджень проблем судочинства Тетяна Фулей, директор регіонального відділення Олександр Мартиненко та експерт Проекту підтримки судової реформи Валерій Кохан.
Підготовка суддів проводилася у формі інтерактивного тренінгу та була спрямована на оволодіння очільниками судів знаннями та навичками щодо визначення та застосування соціального контексту правосуддя (у частині, що стосується забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків).
Викладачами тренінгу були суддя Львівського окружного адміністративного суду Ростислав Москаль та начальник відділу науково– методичних досліджень проблем судочинства Тетяна Фулей.
У ході тренінгу учасники та учасниці з’ясовували значення понять “гендер”, “гендерна рівність”, “дискримінація”, “гендерні стереотипи”, алгоритм розгляду скарг щодо дискримінації, сформований практикою Європейського суду з прав людини, особливості нормативно–правового регулювання, з урахуванням міжнародних актів, чинних для України.
Тренінг був наповнений презентаціями у форматі PowerPoint щодо основних понять, які зустрічаються в цій сфері, загального огляду нормативно–правового регулювання принципу рівних прав і можливостей, ґендерної дискримінації та ґендерних стереотипів.
Очільники судів переглядали низку відеороликів з їх наступним обговоренням, активно використовували експрес–опитування за допомогою електронною системою “клікерів”, обмінювалися досвідом. Тренери використовували “мозкові штурму” та інші інтерактивні методи, серед яких одним з найбільш ефективним була робота в малих групах.
Працюючи в малих групах, керівники судів обговорили основні прояви ґендерної нерівності, ідентифікували ґендерно–чутливі ситуації, окремі й ті, що виникають у судах.
На прикладі рішення Європейського суду у справі “Константін Макрін проти”, де було констатовано порушення статті 14 Конвенції (заборона дискримінації) про захист прав людини і основоположних свобод у поєднанні зі статтею 8 Конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя) за ознакою ґендеру, учасники та учасниці з’ясували алгоритм, вироблений Європейським судом у справах щодо дискримінації, та можливості його застосування при розгляді судових справ.
Після завершення тренінгу судді будуть вміти:
1) ідентифікувати проблему (розпізнати ґендерні аспекти при вирішені конкретної ситуації)
2) кваліфікувати проблемну ситуацію (знайти відповідні (принципи, норми) в нормативно–правовому регулюванні, з урахуванням включно міжнародних актів)
3) дослідити обставини справи, застосувати належний стандарт доведення
4) належно реагувати на прояви упередженості за ознакою ґендеру, зокрема ґендерні стереотипи, у судовому процесі, ґендерно неупереджено вести процес
5) оформити результати справи в належно обрану процесуальну форму та мотивувати рішення.
З метою зворотного зв’язку на завершення тренінгу було проведено анкетне опитування учасників і учасниць семінару та вручено сертифікати Національної школи суддів України.