Апробація тренінгу з питань ґендерної рівності

16-17 грудня 2015 року в місті Києві в рамках підготовки суддів окружних адміністративних судів Національна школа суддів України проводить апробацію тренінгу з питань ґендерної рівності на тему: “Забезпечення рівних можливостей жінок і чоловіків у трудових правовідносинах та відносинах у сфері зайнятості”. Цей курс розроблений у співпраці Національної школи суддів України з Національним суддівським інститутом Канади в рамках реалізації українсько-канадського проекту “Освіта суддів – для економічного розвитку”.

Тренінг розроблений на оволодіння суддями знаннями та навичками щодо визначення та  застосування соціального контексту правосуддя (у частині, що стосується забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків) на прикладі розгляду справ, пов’язаних з трудовими правовідносинами та відносинами у сфері зайнятості. Ця сфера характеризується наявністю  об’єктивної статистичної інформації, результатів наукових досліджень та соціологічних опитувань, що дає можливість з’ясувати причини гендерної дискримінації в цій царині. Сфера зайнятості – це публічна сфера суспільних відносин, що, однак, тісно пов’язана з приватною, порівняно малотабуйована (на відміну від, наприклад, домашнього насильства), а тому вона обрана як найбільш вдала для розробки тренінгу для суддів з питань гендерної рівності.

Відкриваючи тренінг, проректор Володимир Мазурок зупинився на ролі Національної школи суддів України в підготовцівисококваліфікованих кадрів для судової системи та запровадженні тренінгів як інтерактивної форми підготовки суддів. Суддя Суду Королівської Лави провінції Альберта (Канада) Шіла Греко висвітлила питання соціального контексту та їх включення в освіту канадських суддів, а також проілюстрували приклади із суддівської практики Канади, коли ґендерний компонент слід враховувати при розгляді конкретних справ.

Викладачами тренінгу є Ростислав Москаль, суддя Львівського окружного адміністративного суду, Ганна Фазикош, суддя Апеляційного суду Закарпатської області та Тетяна Фулей, начальник відділу науково–методичного забезпечення підготовки суддівського корпусу, а фасилітаторами – працівники цього відділу та відділу підготовку суддів Наталія Буруковська та Володимир Гайдученко.

У ході тренінгу учасники та учасниці з’ясують значення понять “ґендер”, “ґендерна рівність”, “дискримінація”, “ґендерні стереотипи” та ін.; види, прояви дискримінації в публічній/приватній сферах; ознайомляться з міжнародно–правовими актами та зобов’язання України відповідно до них, зокрема, обов’язки держави поважати, захищати та виконувати зобов’язання щодо забезпечення гендерної рівності. Учасники тренінгу також обговорять одну з найбільш відомих справ Європейського суду з прав людини, в якій Велика Палата визнала порушення статті 14 Конвенції (заборона дискримінації) про захист прав людини і основоположних свобод у поєднанні зі статтею                     8 Конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя) за ознакою ґендеру – “Константін Макрін проти Росії”.

Працюючи в малих групах, та обговорюючи реальні ситуації, що траплялися у практиці адміністративних судів, учасники та учасниці будуть мати можливість застосувати національне законодавство, що регулює ці відносини, у світлі міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Очікується, що після завершення тренінгу судді будуть вміти:

  1. ідентифікувати проблему (розпізнати гендерні аспекти при вирішенні конкретної ситуації);
  2. кваліфікувати проблемну ситуацію (знайти відповідні приписи (принципи, норми) в нормативно-правовому регулюванні, включно з міжнародними актами);
  3. дослідити обставини справи, застосувати належний стандарт доведення;
  4. належно реагувати на прояви упередженості за ознакою ґендеру (в т.ч. ґендерні стереотипи), у судовому процесі, ґендерно неупереджено вести процес;
  5. оформити результати справи у належно обрану процесуальну форму та мотивувати рішення.

Учасникам та учасницям будуть запропоновані міні–лекції з презентаціями у PowerPoint щодо основних понять, які зустрічаються в цій сфері, загального огляду нормативно–правового регулювання принципу рівних прав і можливостей, ґендерних аспектів сучасного ринку праці та ґендерної дискримінації у трудових правовідносинах та відносинах у сфері зайнятості, ґендерних стереотипів.  

Тренінг передбачає роботу в малих групах щодо обговорення практичних ситуацій з наступними презентаціями результатів такого обговорення та коментарями тренерів. Наприкінці першого дня тренінгу учасники складуть перелік “ґендерно-чутливих” ситуацій, які виникають на робочому місці, а у другий день тренінгу – переглянуть відеоролики, які продемонструють ґендерні стереотипи в залі суду та запропонують поради для судді щодо подолання ґендерних стереотипів.