Дороговкази для суддівської освіти
5 листопада 2014 року Національна школа суддів України за підтримки уряду Швеції спільно з проектом Ради Європи “Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні” та Інститутом психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України провела круглий стіл з експертного обговорення національних стандартів суддівської освіти.
Метою заходу було обговорення у фаховому середовищі проектів Концепції національних стандартів суддівської освіти в Україні та Концепції професійної психологічної підготовки у Національній школі суддів України.
Судді, експерти, науковці, представники міжнародних та неурядових організацій обговорювали, яким чином ці документи відображають європейські стандарти та практики щодо побудови системи суддівської освіти в Україні та спробували визначити шляхи запровадження національних стандартів суддівської освіти в діяльності Національної школи суддів України.
Відкриваючи засідання круглого столу, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук зазначив, що запропонований для обговорення проект Концепції національних стандартів суддівської освіти має слугувати створенню систему підготовки суддів та кандидатів на посаду судді, яка б відповідала європейським стандартам. Ректор підкреслив, що багато з елементів концепції, необхідних для організації підготовки суддівських кадрів на системній, стандартизованій і науково обґрунтованій основі, на сьогодні вже апробовано в Національній школі суддів України. Цій меті підпорядкована організація навчального, наукового та методичного процесів установи.
Микола Оніщук наголосив на політико–правове значення документа, зазначивши, що він покликаний сформувати в суддівському середовищі розуміння ролі та місця суддівської освіти у становленні справедливого правосуддя.
У свою чергу координатор проектів Департаменту верховенства права та правового співробітництва Ради Європи Ліліт Данегян зазначила, що вкрай важливо, щоб національні стандарти суддівської освіти містили орієнтири як щодо змістовного наповнення курсів (зокрема, урахування соціального контексту, міжнародної правозастосовної практики тощо), так і щодо методик їх викладання.
Начальник відділу наукових досліджень проблем судочинства та його удосконалення Тетяна Фулей презентувала учасникам круглого столу проект Концепції національних стандартів суддівської освіти. Вона зазначила, що в документі, підготовленому працівниками Національної школи суддів України у співпраці з проектами міжнародної технічної допомоги, зазначена мета, до якої варто прагнути, удосконалюючи систему суддівської освіти. Підготовка, здійснена відповідно до стандартів, допоможе судді оволодіти комплексом знань, умінь та навичок, необхідних для здійснення правосуддя.
Обговорення проекту Концепції національних стандартів суддівської освіти було досить активним.
Так, голова Апеляційного суду Запорізької області, голова Координаційного суддівського центру Віктор Городовенко зазначив, що Національна школа суддів України є новатором та здійснює значний крок вперед для судової системи, запроваджуючи національні стандарти суддівської освіти. Водночас, він наголосив, що окрім загальнообов’язкових курсів, підготовка суддів повинна передбачати можливість вибору суддею необхідних йому курсу чи лекції.
Директор українсько–канадського проекту “Освіта суддів – для економічного розвитку” Дональд Чіассон констатував, що наслідком запровадження стандартів буде переформатування процесу підготовки та його еволюція. Тому співпраця з розробки нових курсів, форм та методів навчання, обміну досвідом між Національною школою суддів України з Національним суддівським інститутом Канади має поглиблюватися.
У ході експертного обговорення було звернуто увагу на питання диференціації суддівської освіти, особливостей розробки навчальних курсів з урахуванням професійної компетентності, актуальності удосконалення підготовки викладачів тощо.
У підсумку обговорення було зазначено, що проект Концепції національних стандартів суддівської освіти буде доопрацьовано з урахуванням висловлених та наданих пропозицій і зауважень, після чого він буде представлений для ознайомлення та схвалення суддівською спільнотою.
Друга сесія круглого столу була присвячена презентації та обговоренню проекту Концепції психологічної підготовки кандидатів на посаду судді та суддів у Національній школі суддів України.
Презентував концепцію головний науковий співробітник Національної школи суддів України, судовий експерт–психолог Юрій Ірхін. Він розповів, що метою розробки концепції та запровадження психологічної підготовки є розвиток та поглиблення професійно важливих, моральних, етичних та ділових якостей, забезпечення психологічної готовності майбутніх суддів до суддівської діяльності, а також забезпечення профілактики професійної деформації та недопущення розвитку синдрому професійного вигорання серед діючих суддів.
Під час обговорення документа зазначалось, що в ньому відображені засадничі наукові підходи, важливі питання практичної спрямованості та всі необхідні аспекти для забезпечення психологічного супроводження суддівської діяльності.
Судді відмічали як корисність вже започаткованих занять з психології, які проводяться Національною школою суддів України, так і особливу актуальність в поглибленні та урізноманітненні такої підготовки, адже весь суддівський корпус країни працює сьогодні в надзвичайно складних психологічних умовах.
Міжнародні експерти відзначали професійність та сучасність проекту концепції, та, водночас, урахування в ньому ментальних особливостей укладу української системи правосуддя.
Підсумовуючи обговорення, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук зазначив, що розуміючи наскільки гостро стоїть питання діяльності судді в соціальному вимірі, наскільки пов’язана ефективна діяльність суду з розвитком суспільства та держави, завданням суддівської освіти є пошук інструментів, які будуть корисними для суддів у психологічному сенсі. Питання здійснення в Національній школі суддів України професійної психологічної підготовки кандидатів на посаду судді та діючих суддів вже давно на часі, обійтися без такої підготовки в умовах сьогодення неможливо, – констатував ректор. Зібравши відгуки та пропозиції, доопрацювавши проект концепції, Національна школа суддів України разом із суддівською спільнотою буде вирішувати, в яких межах та формах така підготовка має проходити.
На завершення експертного обговорення Микола Оніщук зазначив, що обговорення проектів Концепції національних стандартів суддівської освіти в Україні та Концепції професійної психологічної підготовки в Національній школі суддів України було змістовним і корисним для їх удосконалення. Ці документи мають бути дороговказами, на основі яких Національна школа суддів України має рухатися далі шляхом створення модельної системи суддівської освіти, – підсумував ректор.