Говорімо українською правильно
22 червня 2022 року Національна школа суддів України провела для суддів і працівників апаратів місцевих та апеляційних судів семінар-практикум “Говорімо українською правильно: фонетичні, словотвірні та лексичні норми”.
Навчальний захід розпочала головна наукова співробітниця відділу підготовки викладачів (тренерів) Оксана Кабиш, яка і модерувала семінар-практикум. У виступі вона відзначила, що нинішнє заняття покликане привернути увагу суддів і працівників апаратів судів до української мови. Мови, якою сьогодні Україна пише нову історію та яка стала символом нескореності нашого народу. Філологиня відзначила актуальність обговорення даної проблематики та анонсувала навчальний курс НШСУ “Говорімо українською правильно”, який складений з 10 тренінгів. Перед заняттям Оксана Кабиш запропонувала прослухати гімн українській мові та зарядитися українським духом. До проведення навчального заходу долучився заступник директора Дніпровського РВ НШСУ Володимир Поплавський.
Семінар-практикум розпочався презентацією, що була присвячена словотвірним нормам в контексті національно-культурних орієнтацій. У ній викладачка зазначила, що сучасна українська словотвірна номінація виявляє водночас стабільність і гнучку динамічність, відповідаючи на комунікативні потреби мовців та зміни в ставленні суспільства до української мови. Отже сьогодні йтиметься про слова, а саме, як їх утворити так, щоб це було по-українські, про їх наголошення і значення (морфеми). Оксана Кабиш проаналізувала словотвірні норми у контексті національно-культурних орієнтацій, які є сукупністю усіх культурних значень: суспільних, естетичних, політичних, ідеологічних. Вона розкрила теоретичні поняття: словотвірна модель, словотвірні засоби та словотвірна норма.
Крім того, викладачка детально зупинилася на типових порушеннях префіксальної сполучуваності, наказовому способі дієслів, словоскладанні, словотвірних похідниках до калькованих словосполук тощо. Пізнавально-інформативна частина розгляду важливого питання завершилася виконанням низки практичних завдань. Предметом обговорення наступної інтерактивної лекції було обговорення найважливішої структурно-семантичної одиниці мови – слова та його значення. Тут викладачка акцентувала увагу слухачів на лексичному і граматичному значеннях слова. До того ж неабияку зацікавленість учасники виявили під час виконання практичних завдань мовної гри “Правильно – неправильно”.
Проведене заняття поглибило знання суддів і працівників апаратів місцевих та апеляційних судів з української мови, зокрема, з фонетичних, словотвірних та лексичних норм. Упродовж навчання учасники удосконалили знання з норм сучасної української літературної мови для успішного розв’язання завдань у професійній діяльності.
Викладачка семінару-практикуму надала ґрунтовні та фахові відповіді на численні запитання слухачів.