Національна школа суддів України

Національні стандарти суддівської освіти: професійна психологічна підготовка

4 листопада 2014 року  Національна школа суддів України за підтримки уряду Швеції спільно з проектом Ради Європи "Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні" та Інститутом психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України провела міжнародну науково-практичну конференцію “Національні стандарти суддівської освіти: професійна психологічна підготовка”.

Конференція була організована з метою обміну думками та досвідом щодо впровадження національних стандартів суддівської освіти.

Участь у конференції взяли представники судової влади,  судді всіх юрисдикцій, практикуючі психологи, українські та міжнародні експерти,  науковці, представники міжнародних та неурядових організацій, закладів суддівської освіти.

У рамках конференції увага була приділена таким питанням:

-         Національні стандарти суддівської освіти через призму рекомендацій Ради Європи

-         Теоретико-методологічні основи судової психології;

-         Психологічна складова професійної підготовки суддів;

-         Психологічна адаптація суддів;

-         Методи і технології психологічної підготовки суддів.

Відкриваючи конференцію, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук наголосив, що її метою є посилення увагу суддівського співтовариства до місця, ролі та завдань суддівської освіти як визначального чинника становлення незалежного та справедливого правосуддя. Проблема кваліфікаційної спроможності суддів у державі дещо випала з поля зору, але лише кваліфікований суддя може бути ефективним, – зазначив ректор. Також проведення нинішньої конференції має на меті визначити подальші кроки, які необхідно вжити для покращення підготовки Національною школою суддів України суддівських кадрів, зокрема, у царині професійної психологічної підготовки - підкреслив  Микола Оніщук.

У вітальному слові суддя Верховного Суду України Лілія Григор’єва відзначила провідну роль фахової підготовки суддів та зауважила, що розгалуженість знань та різносторонній розвиток судді є одним з ключових чинників його незалежності.

      Координатор проектів Департаменту верховенства права та правового співробітництва Ради Європи Ліліт Данегян, вітаючи учасників та гостей конференції, зауважила, що залучення до обговорення питань суддівської освіти наукового співтовариства та психологів гарантує  їх вирішення на якісно новому професійному рівні.

Голова Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Борис Гулько у вітальному слові звернув увагу на те, що тематика конференції є актуальною, як з методологічної точки зору, так і в якості відправної точки в пошуку механізмів захисту суддів, у тому числі психологічних, з огляду на суспільно–політичну ситуацію в державі.

Цю думку розвинув також голова Вищого господарського суду України Богдан Львов, зазначивши, що суддя має вміти залишатись психологічно незалежним від  громадського, інформаційного, владного та політичного тиску.  Богдан Львов висловив переконання, що актуальність конференції в часі важко переоцінити і закликав покласти її напрацювання в основу методології підготовки суддів.

Після вітальних слів розпочалася перша сесія конференції, присвячена національним стандартам суддівської освіти через призму рекомендацій Ради Європи. ЇЇ модерував голова Апеляційного суду Запорізької області, голова Координаційного суддівського центру Віктор Городовенко.

У рамках сесії ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук представив доповідь на тему: “Суддівська освіта в Україні: національні стандарти і рекомендації Ради Європи”. Ректор проінформував про досягнення та напрацювання Національної школи суддів України, амбітні плани та завдання установи. Крім того, ректор розповів про бачення шляхів подальшого розвитку суддівської освіти та факторів, що на нього впливають. Ректор констатував, що удосконалення суддівської освіти є шляхом до підвищення якості відправлення правосуддя, що в свою чергу є одним із основних завдань для держави в її інтеграційних прагненнях до прогресивної світової спільноти.

Ключових питань та викликів суддівської освіти в Україні та її європейських стандартів стосувалася доповідь експерта Ради Європи, професора юридичного факультету Мадридського університету Лорени Вінтер Бахмайер, яка зазначила, що недовіра до суду підриває державу, тому в Україні неупередженість та незалежність суду мають стати пріоритетом. Пані  Бахмайер невідривно пов’язала навчання суддів з  якістю судових рішень у майбутньому та відмітила, що професійній команді Національної школи суддів України за підтримки суддівської та міжнародної спільноти під силу задати нові стандарти підготовки кадрів для судової системи та  підвищити її професіоналізм та незалежність.     


Друга сесія конференції була присвячена теоретико–методологічним основам судової психології.

Директор Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України Сергій Максименко розповів про актуальність психологічного супроводження професійної діяльності.

Головний науковий співробітник Національної школи суддів України Юрій Ірхін детально ознайомив учасників конференції з концептуальними засадами психологічної підготовки до суддівської діяльності. Він констатував, що суддею можна стати лише через призму життєвого досвіду та, що діяльність з відправлення правосуддя потребує постійної психологічної адаптації та підготовки.

Оцінка та розвиток професійних та соціально–психологічних навичок у кандидатів на посаду судді – тема, яку розкрив експерт Ради Європи Френк Ван Люійк. Пан Ван Люійк на практиці пересвідчився, що для судді замало академічної підготовки, необхідно також визначити його когнітивний рівень. Зокрема, суддею може бути лише позитивно вмотивована, упевнена в собі, усебічно інтелектуально розвинена особистість, – підсумував експерт.

Психології суддівської діяльності, її теоретичних та практичних аспектів торкнувся у своїй доповіді суддя Апеляційного суду Чернівецької області Віталій Марчак, який наголосив на особливій виховній ролі діяльності судді та розповів про суддівську професіонограму та її особливості.

Третя сесія конференції була присвячена психологічній складовій професійної підготовки суддів.

 

Її модератор, проректор з науково–дослідної роботи Наталія Шукліна констатувала, що в Національній школі суддів України почав формуватись науковий потенціал у сфері психології судової діяльності, що невдовзі позитивно відобразиться у сфері психологічної підготовки судді.

У рамках цієї сесії професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ Володимир Медведєв представив доповідь щодо методологічних засад професійно–психологічної підготовки суддів в Україні.  

Головний науковий співробітник Національної школи суддів України Ганна Савченко розповіла про соціономічні особливості професійно– психологічної готовності до суддівської діяльності.

Викладач Національної школи суддів України  Світлана Бєляєва цікаво розкрила тему професійного вигорання, розповівши про його причини, прояви та шляхи запобігання.

Четверта сесія була присвячена психологічній адаптації суддів.

Так, професором кафедри політології Одеського національного політехнічного університету Алла Семенова представила доповідь про теоретико– методологічні засади розвитку професійної майстерності суддів.

Олексій Черновський, суддя Апеляційного суду Чернівецької області у відставці,  доцент кафедри правосуддя юридичного факультету Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича, презентував доповідь щодо вдосконалення професійно–психологічного відбору та адаптації суддівських кадрів.

Заступник Голови Державної судової адміністрації України Ольга Булка розвинула тему психологічних особливостей професійної діяльності судді.

Про роль практикуючого психолога в процесі адаптації судді та профілактиці синдрому “професійного вигорання” розповіла учасникам конференції головний спеціаліст із зв`язків з громадськістю Апеляційного суду Івано–Франківської області Людмила Безусова-Попович.

 

Гостро актуальною для суддів темою щодо того, як досягти психологічної сумісності судді та помічника, заінтересувала учасників конференції суддя апеляційного суду Львівської області Наталія Курій.

Завершувала конференцію сесія присвячена методам і технології психологічної підготовки суддів.

Корисним досвідом, що стосувався психологічних аспектів суддівської освіти в Канаді поділилася Дебора МакКавлі, Високоповажна пані Суддя Суду Королівської Лави провінції Манітоба.

У свою чергу тему професійно–психологічних умінь у діяльності судді представила професор кафедри юридичної психології Національної академії внутрішніх справ Олена Левенець.

Підсумовуючи результати конференції, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук запевнив, що її напрацювання ляжуть в основу методології та програм підготовки суддів та кандидатів на посаду судді. Проведення таких міжнародних заходів дозволяє більш чітко зрозуміти, як має розвиватися суддівська освіта в Україні, тому подібні міжнародні конференції мають стати традицією, – констатував ректор.

Микола Оніщук подякував партнерам, учасникам та гостям конференції за плідну роботу та запросив до її продовження на круглому столі з експертного обговорення національних стандартів суддівської освіти, який відбудеться 5 листопада 2014 року.