Зворотній зв’язок зі слухачами та нові завдання
На виконання положень Закону України “Про судоустрій і статус суддів” у редакції Закону України “Про забезпечення права на справедливий суд” у структурі Національної школи суддів України відбулися організаційні зміни. Зокрема, було реорганізовано відділ підготовки суддів та працівників апаратів, у результаті чого утворено два самостійні відділи: відділ підготовки суддів та відділ підготовки працівників апаратів судів.
З моменту створення відділу підготовки працівників апаратів судів пройшло два місяці, тому вже необхідно підсумувати, нехай і незначну в часі, діяльність цього структурного підрозділу.
Так, за цей період було проведено 12 заходів підготовки, під час яких 845 працівників апаратів судів, серед яких керівники апаратів судів, помічники суддів, секретарі судових засідань, старші секретарі та секретарі судів змогли підвищити свій рівень на нову, більш високу сходинку професіоналізму.
Відділ за цей же час налагодив тіснішу співпрацю із керівником апарату Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Віктором Капустинським та домігся сприяння Національній школі суддів України проведенню в приміщенні цього суду підготовки працівників його апарату. Це дало змогу провести два семінари, в яких взяв участь 51 працівник апарату Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.
Переваги підготовки працівників апарату суду безпосередньо в приміщенні суду очевидні. Це й безпосередній контроль керівника апарату за своїми підлеглими, більша відповідальність за якість викладання викладачів, раціональне використання свого робочого часу безпосередньо слухачами, адже не треба кудись їхати, чекати транспорт, гаяти час в автомобільних “корках”. За умов організації та проведення підготовки працівників апарату в приміщення суду, в якому вони працюють, є можливість донести до більшої аудиторії слухачів те нове, що необхідно для більш якісного виконання ними службових обов’язків. Зрозуміло, що це відбувається в тих обставинах, коли працівники на час проходження підготовки звільняються від паралельного виконання своїх службових обов’язків.
Як приклад організації та проведення такої підготовки працівників апарату безпосередньо у приміщенні суду, в якому працює більше 100 осіб, є взаємодія Національної школи суддів України з Вищим адміністративним судом України, в якому керівник апарату звертає значну увагу професійному зростанню своїх підлеглих, у результаті чого 420 працівників отримали відповідний сертифікат Національної школи суддів України.
Застосовуючи принцип зворотного зв’язку, відділ підготовки працівників апаратів судів опрацював анкети слухачів, які виявили бажання оцінити організацію проведеної підготовки за цей період. Аналіз заповнених слухачами анкет показав, що 94 відсотки працівників апаратів судів позитивно оцінили як організаційну діяльність, так і якість проведення самої підготовки. Корисність підготовки та її зрозумілість відзначили 87 відсотків слухачів. Що стосується викладання дисциплін підготовки, то 60 відсотків слухачів, які заповнювали анкети, уважають, що для їх належної підготовки викладачами слід залучати суддів Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів, 44 відсотків – суддів апеляційних судів, а в 14 відсотках анкет слухачі зазначили бажання бути присутніми на заняттях, які проводять викладачі – теоретики.
Щодо форм і методів підготовки, то 51 відсоток слухачів уважають, що лекційний метод підготовки є найдоцільнішим, а 48 відсотків уважають, що практичні заняття для них найактуальніші. 14 відсотків слухачів бажають підвищувати свій професійний рівень на заняттях, на яких проводяться сюжетно– рольові ігри. 7 відсотків опитаних слухачів надали перевагу дистанційному навчанню. Для пояснення необхідно зауважити, що анкета була складена таким чином, що можна одночасно обрати дві відповіді. За таких обставин суми запропонованих відповідей не може бути рівною 100 відсоткам.
Після проведеного аналізу опитування слухачів, є підстави вважати, що підготовка працівників апаратів судів на даному етапі є ефективною, результативною, слухачі отримують необхідні їм знання за обсягом, якістю, глибиною та вмінням застосовувати набуте у практичній діяльності.
Однак, навіть сухі цифри аналізів окреслюють чіткі завдання відділу підготовки працівників апаратів судів. Зокрема, є об’єктивна необхідність упровадження інших форм та методів підготовки, серед яких провідне місце займають інформаційні технології. Підготовка з використанням новітніх технологій є однією з інноваційних форм. Тому поряд з проведенням денної форми підготовки, саме для працівників апаратів судів необхідно поетапно впроваджувати такі форми навчання як дистанційне, проведення підготовки у форматі відео конференцій, у форматі системи “Вебінар”. Це можуть бути цільові, вузько–спеціалізовані теми підготовки, наприклад, дії прес–служби суду в особливих обставинах, особливості статистичної звітності у кримінальному судочинстві тощо. Такі форми підготовки дозволять залучити більшу аудиторію слухачів, і, що не менш важливо, зекономити державні кошти на відрядження працівників апаратів судів, що відшкодовують їм за оплату проїзду до місця підготовки, проживання та харчування.