Сподіваємося, що ті, хто нині проходить спецпідготовку, стануть провідниками утвердження довіри суспільства до правосуддя

Ректор Національної школи суддів Микола Оніщук:
«Сподіваємося, що ті, хто нині проходить спецпідготовку, стануть провідниками утвердження довіри суспільства до правосуддя»
Микола Оніщук: «Сподіваємося, що ті, хто нині проходить спецпідготовку, стануть провідниками утвердження довіри суспільства до правосуддя»
Так влаштовані всі школи: тільки-но попрощаєшся з одними учнями, як час готуватися до прийому нових. Тому кореспондент «ЗіБ» запитав у ректора Національної школи суддів Миколи ОНІЩУКА про особливості нинішнього навчального курсу, а також про плани на наступний набір.
— Чи відповідає підготовка майбутніх суддів кадровим потребам професії?
— Методологічні засади спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, що визначені Концепцією національних стандартів суддівської освіти, зорієнтовані на підготовку судді нового покоління. Метою їх запровадження є відображення підходу НШС до суддівської освіти як засобу повернення довіри суспільства до суду, підвищення якості судівництва та утвердження верховенства права. Тобто йдеться не лише про належний кваліфікаційний рівень суддів, а й стандарти його етичної поведінки, засади доброчесності тощо.
Програма спеціальної підготовки реалізується з використанням тренінгів як переважної форми навчання з метою формування в кандидатів на посаду судді практичних навичок та умінь у застосуванні закону. Йдеться і про ведення судового засідання, зміцнення рівня їхніх теоретичних знань у прикладному аспекті.
Основні із 65 розроблених Національною школою суддів тренінгів спрямовані на дослідження застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини; теорії доказування; написання судових рішень та особливостей розгляду окремих категорій справ у різних юрисдикціях.
Серед пріоритетів початкової суддівської освіти — також засоби, що дозволяють сформувати більш високий рівень довіри громадян до суду: комунікація, належне врядування, психологічна підготовка. Ми прагнемо за допомогою інструментів освіти сформувати ментальність судді, яка відповідає вимогам сьогодення.
Сподіваємось, що саме ті, хто сьогодні проходить спецпідготовку, і стануть провідниками утвердження довіри суспільства до правосуддя.
— Якість та ґрунтовність знань значною мірою залежать від вчителів. Як НШС вдалося мобілізувати такий викладацький потенціал?
— Ще торік для потреб спеціальної підготовки ми сформували викладацький склад і резерв викладачів у кількості понад 600 тренерів (переважно з-поміж суддів).
Цьому передувало проведення загальноукраїнського конкурсного відбору, переможці якого підвищили свою викладацьку майстерність на методологічних семінарах і тренінгах. Вони опанували інтерактивні методи навчання дорослої професійної аудиторії за тривимірною моделлю: знання + спеціальні суддівські навички + формування професійного ставлення до отримувачів судових послуг і розуміння соціального контексту здійснення правосуддя.
— Чи досягнуто консенсусу щодо скорочення строку навчання для кандидатів загальної категорії?
— Ми виходимо з європейського стандарту, яким передбачено, що початковий період повинен включати ґрунтовну підготовку протягом достатнього часу в професійному середовищі. Вона має бути досить тривалою, аби уникнути формалізму в її організації та проходженні.
Водночас, розуміючи гостру проблему кадрового дефіциту в судах, ми продовжуємо дискусію щодо можливості меншого часу підготовки, ніж передбачено законом.
Беручи до уваги тривалість і кількість тренінгів, НШС розглядає можливість скорочення загального строку підготовки до 9 місяців. Досягти цього вдасться насамперед за рахунок зменшення періоду канікул, часу, відведеного на ознайомчі візити, незначне скорочення часу стажування.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
Сайт Президента України
Верховна Рада України
Урядовий портал
Судова влада України
Вища рада правосуддя