Онлайн тренінг із ґендерної рівності
10–12 червня 2020 року Національна школа суддів України за підтримки проєкту “Підтримка навчання суддів, що відповідає їх потребам”, який упроваджується Координатором проєктів ОБСЄ в Україні проводить онлайн тренінг для тренерів і тренерок, гендерних координаторів і координаторок “Ґендерна рівність крізь призму заборони дискримінації у світлі практики Європейського суду з прав людини”.
Тренінг відкрив ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук, наголосивши на тому, що ґендерна рівність не лише український суспільний пріоритет, це й конвенційні зобов’язання України перед Радою Європи. Ректор відмітив важливість і плідність співпраці Національної школи суддів України та офісу Координатора проєктів ОБСЄ в України в напрямку реалізації принципу ґендерної рівності під час здійснення правосуддя. Проведення у 2014–15 роках ґендерних тренінгів “Дослідження ґендерної дискримінації у професійному середовищі адвокатів та судді” свідчить про те, що надзвичайно важливими є не лише знання суддів щодо ґендерної проблематики, але також їхня спроможність застосовувати ці знання при здійсненні правосуддя.
Особливістю цього є тренінгу є те, що він направлений на формування здатності суддів дотримуватися та застосувати антидискримінаційні стандарти при здійсненні правосуддя та має на меті виховати плеяду тренерів та координаторів, здатних через освітні заходи забезпечувати належну підготовку суддівської аудиторії у сфері реалізації принципу ґендерної рівності.
Микола Оніщук зазначив, що ґендерні питання є актуальними для України, яка ще не ратифікувала Стамбульську конвенцію. Водночас належні суддівські практики в цій сфері формуються, відбувається випробовування механізмів та інструментів забезпечення ґендерної рівності в усіх сферах суспільного життя, зокрема, у сфері правосуддя.
Відкриття онлайн тренінгу продовжили Генрік Вілладсен, Посол, Координатор проєктів ОБСЄ в Україні; Катерина Левченко, Урядова уповноважена з питань ґендерної політики; Тетяна Фулей, начальниця відділу науково–методичних досліджень проблем судочинства, експертка Координатора проектів ОБСЄ в Україні.
Тетяна Фулей зауважила, що в рамках співпраці Національної школи суддів України та Координатора проєктів ОБСЄ в Україні тренінг “Ґендерна рівність крізь призму заборони дискримінації у світлі практики Європейського суду з прав людини” проводиться вже втретє (тренінги проводилися також у 2019 р. та 2018 роках), однак в онлайн форматі – уперше. З огляду на це, тренінг змістовно та технічно був адаптований до проведення з використанням інструментів платформи Zoom із збереженням усіх передбачених інтерактивних методів навчання. Проведення онлайн тренінгу дозволить розширити арсенал методологічних інструментів і засобів для отримання знань, умінь і навичок.
Модераторкою відкриття тренінгу була Наталія Ступницька, національна керівниця програми верховенства права та прав людини Координатора проєктів ОБСЄ в Україні
Тренінг проводиться з метою підтримання спроможності суддів у реалізації принципу ґендерної рівності під час здійснення правосуддя, формування мережі ґендерних координаторів у судах задля впровадження ґендерного інтегрування в судову систему України. Учасниками та учасницями тренінгу є досвідчені судді–тренери Національної школи суддів України та розробники курсів для суддів різних юрисдикцій та інстанцій.
Тренерами на тренінгу є Тетяна Фулей, яка його модерує, та судді Дмитро Крівцов, Тетяна Сапальова, Андрій Савчак та Ярослав Левик.
Протягом триденного тренінгу буде розглянуто такі теми:
- ґендер як захищена ознака та заборона дискримінації за ознакою статі/гендеру у світлі практики ЄСПЛ, алгоритм розгляду скарг щодо дискримінації, тощо (перший день)
- державна політика забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, гендерні стереотипи (другий день)
- ґендер і правосуддя, вирішення ґендерно чутливих ситуацій у суді (третій день).
Онлайн тренінг, як і офлайн тренінг, передбачає виконання структурних вправ: знайомство та висловлення очікувань учасниками та учасницями; огляд програми та матеріалів курсу; вхідне та вихідне експрес–опитування, мінілекції; виконання практичних завдань під час роботи в малих групах; модеровані дискусії та обговорення; перегляд відео TED з виконання практичного завдання. Виконання учасниками та учасницями індивідуального завдання за рішеннями ЄСПЛ, які зазначалися на самостійне опрацювання, відбудеться шляхом заповнення Google–форми з подальшим представленням результатів.