Оновлення тренінгу про застосування Конвенції в адміністративному судочинстві
14 лютого 2019 року в Національній школі суддів України відбулася зустріч майбутніх викладачів тренінгу для кандидатів на посаду судді “Європейська система захисту прав людини. Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини адміністративними судами України”, передбаченого V блоком “Адміністративне судочинство” програми спеціальної підготовки.
У зустрічі взяли участь начальник відділу науково–методичних досліджень проблем судочинства Тетяна Фулей (директор курсу), координатор V блоку, викладач–науковий консультант відділу підготовки викладачів (тренерів) Олександр Терлецький, науковий співробітник відділу науково– методичних досліджень проблем судочинства Оксана Кучів, судді Сергій Уханенко, Олександр Кукоба, Інна Білоус, Віктор Валюх, Зоя Кононенко, Катерина Широка та Олена Царікова.
У ході зустрічі директор курсу Тетяна Фулей представила викладачам оновлену структуру та матеріали курсу. Зокрема було презентовано розширену програму тренінгу (тривалістю 1 день), розроблений новий модуль тренінгу, присвячений свободі пересування у світлі статті 2 Протоколу № 4 до Конвенції та практики ЄСПЛ, яка наразі є актуальною темою, про що свідчить нещодавно проведена відеоконференція для суддів із Секретаріатом ЄСПЛ та нові практичні завдання, спрямовані на розвиток навичок застосування конвенційних стандартів у адміністративному судочинстві.
Судді, які будуть викладачами тренінгу, проаналізували програму та матеріали цього курсу, висловили зауваження та коментарі до них. Вони виконали практичні вправи та надали свої пропозиції. Окрім опрацювання матеріалів курсу, тренери мали змогу оволодіти методикою його викладання, що в цілому сприяло формуванню цілісного бачення курсу, розумінню логіки та взаємозв’язків між елементи тренінгу.
Ключовою ідеєю тренінгу, матеріали якого удосконалюються, є допомога кандидаткам і кандидатам на посади суддів у правильному застосуванні статті 11 Конвенції, статті 2 Протоколу 4 до Конвенції; розмежовування сфер їх дії; перевірка виправданості втручання у права, гарантовані Конвенції (використавши “трискладовий тесту”); визначати, який засіб є “ефективним”; розмежовувати сферу дії статті 13 та статті 5, процесуальними аспектами статей 2 та 3, статті 6 (пункт 1), 8.
Необхідно зауважити, що дизайн цього курсу розроблявся з урахуванням того, що цей тренінг буде заключним серед інших тренінгів з вивчення Конвенції та практики ЄСПЛ у рамках спеціальної підготовки. З огляду на це, основна мета тренінгу полягає в перевірці отриманих знань і навичок під час вивчення 4–х попередніх блоків програми спеціальної підготовки, їх актуалізації та закріпленні, а також підготовці слухачок і слухачів до кваліфікаційного оцінювання.