Пілотний семінар з метою апробації курсу
Пілотний семінар з метою апробації курсу
29 січня 2015 року в місті Львові був проведений одноденний пілотний семінар з метою апробації курсу “Докази і доказування у кримінальному провадженні в суді першої інстанції”.
Цей семінар проводили викладачі й розробники курсу як елементу двотижневої стандартизованої програми для суддів першого року роботи в рамках триденного методологічного семінару для викладачів, який проводить Національна школа суддів України у співпраці з Національним суддівським інститутом (Канада) та українсько–канадським проектом “Освіта суддів – заради економічного розвитку”.
Семінар відкрила проректор Національної школи суддів України Наталія Шукліна, яка підкреслила, що курс “Докази і доказування у кримінальному провадженні в суді першої інстанції” – це вже другий курс, який розроблений співробітниками Національної школи суддів України та суддями судів різних рівнів з метою впровадження в стандартизовану двотижневу програму підготовки суддів першого року роботи. Під час розроблення курсу були враховані потреби суддів у вирішенні проблемних питань щодо доказів та процесу доказування, а також позитивний досвід канадських колег, які проводять аналогічні семінари для своїх суддів.
У роботі семінару взяли участь викладач Національної школи суддів України, суддя Верховного Суду України у відставці, кандидат юридичних наук Ольга Шаповалова, головний науковий співробітник Національної школи суддів України, суддя Верховного Суду України у відставці, Василь Земляной, головний науковий співробітник Національної школи суддів України, суддя Верховного Суду України у відставці Валентина Кузьменко, суддя апеляційних судів Галина Станковська, Надія Стефанів, Григорій Алейніков, суддя Бузького районного суду Львівської області Ганна Шендрікова.
Програма семінару складалась із чотирьох модулів:
Модуль 1. Основні принципи доказування у змагальній системі;
Модуль 2. Належність та допустимість доказів;
Модуль 3. Оцінка доказів судом;
Модуль 4. Викладення доказів у судових рішеннях.
Під час розгляду першого модуля висвітлювались питання, пов’язані з поняттям та видами доказів, їх процесуальними джерелами, порядком отримання та закріплення доказів. Особливу увагу було приділено принципу презумпції невинуватості та його значенню для доказування.
Другий модуль охоплював розгляд та обговорення таких питань: поняття належності та допустимості доказів; визнання судом доказів недопустимими; допустимості доказів, які не були відкриті іншій стороні кримінального провадження після закінчення досудового слідства; порядок збирання доказів сторонами на стадії досудового розслідування; представлення доказів сторонами обвинувачення та захисту в судовому засіданні.
У третьому модулі предметом дискусії стали питання, пов’язані з оцінкою доказів, зокрема: питання визнання доказів такими, що були добуті поза межами розумного сумніву; застосування принципу верховенства права в процесі доказування та оцінки доказів; практика Європейського суду з прав людини та її використання під час оцінки доказів; порушення прав особи під час збирання доказів та вплив цих порушень на оцінку доказів судом.
У ході четвертого модулю акцент був зроблений на якість судового рішення як запоруку впевненості громадян у результатах судового процесу. Було привернуто увагу слухачів до необхідності чіткого обґрунтування та аналізу як базових вимог до судових рішень та важливих аспектів права на справедливий суд. Також висвітлені особливості викладення доказів при написанні обвинувального та виправдувального вироків та особливості мотивування причин неврахування тих чи інших доказів.
У ході семінару були застосовані інтерактивні методи навчання: мозковий штурм, демонстрація навчального відеофільму, робота в малих групах,експрес–опитування за допомогою клікерів, анкетування та інші.
Семінар та методологічні підходи до його проведення отримали високу оцінку як слухачів, так і канадських колег – пана Дональда Чіассона, директора з юридичних та освітніх питань Національного суддівського інституту, судді суду Королівської Лави провінції Альберта пані Шіли Грекол, які були присутніми на цьому заході.
Усі учасники семінару отримали методологічні матеріали для подальшого використання в роботі при проведенні аналогічних семінарів у своїх регіонах.