Правнича освіта як елемент забезпечення верховенства права
14 вересня 2016 року ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук взяв участь у роботі круглого столу “Модернізація правничої освіти в Україні: здобутки експерименту з проведення в 2016 році ЗНО при вступі до магістратури за спеціальністю “Право” та презентація проекту “Концепції розвитку юридичної освіти в Україні”.
У роботі круглого столу взяли участь Міністр освіти та науки України Лілія Гриневич, представники Міністерства юстиції України, народні депутати, очільники органів судового управління, очільники провідних юридичних вишів та факультетів, представники міжнародних проектів міжнародної технічної допомоги, громадських організацій, науковці та експерти.
Учасники заходу обговорили сучасний стан та шляхи модернізації правничої освіти, презентували подальші кроки на шляху реформування правничої освіти в Україні в світлі європейських стандартів вищої освіти та забезпечення якості правничої професії. Експерти детально проаналізували основні новації, що пропонуються Концепцією розвитку юридичної освіти в Україні, зокрема, запровадження єдиного державного кваліфікаційного іспиту на доступ до правничої професії (судді, адвоката, прокурора, нотаріуса).
У своєму виступі ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук висловив переконання, що подальший розвиток правничої освіти має бути спрямований на підготовку правника відповідно до його фундаментальної ролі – утверджувати верховенство права через захист прав і свобод людини.
Зважаючи, що правники є тим інструментарієм, через який держава забезпечує реалізацію конституційного принципу верховенства права, саме державі повинна належати домінуюча роль у замовленні та фінансуванні підготовки правника. Відтак, Микола Оніщук наголосив на необхідності об’єктивної оцінки спроможності держави вийти на європейські стандарти та вимоги до правничої освіти.
Пропонований Концепцією механізм єдиного державного кваліфікаційного іспиту на доступ до правничої професії дозволить державі значно зекономити ресурси при конкурсному доборі на правничі професії. Однак, встановлені процедури добору судді, адвоката, прокурора, нотаріуса повинні зберегти складову спеціальної підготовки. Саме інститути спеціальної підготовки забезпечують необхідні для здійснення правосуддя чи підтримки державного обвинувачення професійні знання, вміння та навики – резюмував ректор.