Правосуддя в реальному часі: як НШСУ готує до нових викликів у кримінальному процесі

9–13 червня 2025 року Національна школа суддів України провела підготовку для підтримання кваліфікації суддів місцевих загальних судів та помічників суддів місцевих загальних і апеляційних судів кримінальної спеціалізації. Участь у навчанні взяли понад 200 осіб з усіх регіонів.

Програма підготовки була сформована відповідно до запитів суддів, які спеціалізуються на розгляді кримінальних проваджень, та включає як теоретичні, так і практичні компоненти.

Особливу увагу слухачів привернули виступи:

– Віргіліуса Валанчуса, судді Суду Європейського Союзу (2016–2023 рр.), головного міжнародного експерта проєкту ЄС “Право-Justice”, який представив учасникам огляд судової архітектури Європейського Союзу.

– Віктора Городовенка, судді Конституційного Суду України, який ознайомив учасників з положеннями Висновку КРЕС № 27 від 6 грудня 2024 року.

– Андрія Маслюка, психолога НШСУ, який у своєму виступі акцентував на профілактиці професійного вигорання суддів в умовах війни, поділившись техніками психологічної самодопомоги.

Практичний блок підготовки доповнили виступи суддів Верховного Суду Наталії Марчук, Алли Макаровець, Світлани Яковлєвої, які зосередили увагу на аналізі судової практики у справах окремих категорій кримінальних проваджень.

Також надзвичайно змістовною виявилася лекція судді Вищого антикорупційного суду, доктора юридичних наук Олексія Кравчука, присвячена процесуальним і методичним аспектам проведення допиту в суді.

Доповнили навчальну програму й судді-тренери НШСУ – Ольга Гіда, Катерина Котельва, Вадим Кулєбякін, Андрій Мазниця, Ірина Тесленко. Вони поділилися досвідом щодо розгляду актуальних проблем судової практики у кримінальному процесі.

У межах підготовки також було передбачено тренінг “Електронні докази у кримінальному провадженні”, що сприяв підвищенню рівня цифрової грамотності та ефективному застосуванню електронних доказів у судовому розгляді.

Програма підготовки була побудована таким чином, аби забезпечити активне залучення слухачів – з можливістю поділитися власним досвідом, обговорити прослуханий матеріал та поставити запитання лекторам.