Національна школа суддів України

Як має діяти головуючий у судовій залі

7 грудня 2018 року в Харківському регіональному відділенні для слухачів і слухачок однієї із груп спеціальної підготовки в ході тренінгу відбувалися симуляції судового засідання.

Така форма підготовки проводилася з метою отримання майбутніми суддями нових знань, суддівських навичок і розуміння соціального контексту, необхідних для ведення судового засідання та спілкування з окремими категоріями учасників судового процесу в ході вирішення господарських справ.

Викладачі Тетяна Лавренюк та Олена Фонова розпочали день підготовки з мозкового штурму, під час якого аудиторії було поставлено питання “хто й де в судовому засіданні”. Майбутнім суддям була запропонована інтерактивна вправа щодо визначення місця та ролі осіб у судовому засіданні як учасників судового процесу. Обговорення відбулося у міні–групах, після чого кожна з них презентувала результати. Переможцем такої імітації визначена слухацька міні-група, яка найшвидше та найбільш правильно визначила учасників процесу в залі судового засідання. При цьому одна із груп при вирішенні завдання користувалась спеціально розробленим набором пазлів, а решта – виконувала завдання на фліп чартах.

Упродовж дня кандидати та кандидатки на посади суддів опанували такі питання:

• Експерти та спеціалісти у господарському процесі

• Прокурор у господарському судочинстві

• Свідок у господарському процесі

• Треті особи у господарському судочинстві.

Основою тренінгу була симуляція судового засідання. Серед слухачів та слухачок розподілені ролі учасників процесу (суддя, секретар, представники сторін, прокурор, свідки, експерти тощо) та запропонована модельна ситуація.

Викладачі зосередили увагу на тому, що слухачам і слухачкам при аналізі модельної ситуації необхідно звернути увагу на предмет позову, його підстави, сторони та їх поведінку в суді, розглянути та оцінити клопотання про допит свідка. Після аналізу наведених питань майбутні судді змоделювали ситуацію в частині подання зі сторони відповідача клопотання про допит свідка та реакцією на нього зі сторони позивача. Змодельовано також порядок допитів свідків, викликаних у судове засідання, який відповідав порядку визначеному ГПК України.

У ході заняття кандидати та кандидатки на суддівські посади проявили високу активність та висловили готовність до втілення у практичну діяльність отриманих знань та умінь.