Як не перейти межу? Судовий розсуд крізь призму правозастосування

26–27 червня 2025 року Національна школа суддів України провела дводенний тренінг за програмою підвищення кваліфікації суддів “Межі судового розсуду при здійсненні правосуддя”, який відбувся у межах періодичного навчання.

Захід об’єднав досвідчених суддів, викладачів та науковців, які разом з учасниками досліджували теоретичні основи й практичні виклики застосування судового розсуду в сучасній правозастосовній діяльності.

Мета тренінгу – поглибити розуміння природи судового розсуду як одного з ключових інструментів правосуддя, визначити його правові межі та ознайомити суддів з національним і міжнародним підходами до його застосування, зокрема крізь призму практики Європейського суду з прав людини. У фокусі – принципи неупередженості, справедливості та професійної незалежності.

Тренінг провели судді Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Володимир Бевзенко і Сергій Уханенко, суддя Харківського апеляційного суду Віктор Яцина, суддя Одеського окружного адміністративного суду Оксана Бойко, суддя Господарського суду Дніпропетровської області Олександр Крижний, суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Олег Анісімов, суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Василь Ільков, а також професор кафедри державно-правових дисциплін Харківського національного університету ім. В. Каразіна, доктор юридичних наук Дмитро Лук’янець та заступник начальника відділу психологічної підготовки суддів НШСУ, доктор психологічних наук Андрій Маслюк.

Тренінг розпочався інтерактивною лекцією Дмитра Лук’янця, який охарактеризував поняття, природу та види судового розсуду. Далі було послідовно розглянуто джерела правового регулювання судового розсуду, практику ЄСПЛ та рішення Конституційного Суду України, прецеденти Великої Палати Верховного Суду, особливості застосування розсуду у різних інстанціях, межі допустимого розсуду та підстави дисциплінарної відповідальності суддів, психологічні аспекти ухвалення судових рішень.

Особливий акцент було зроблено на інтерактивних методах навчання – презентаціях, сесіях запитань і відповідей, аналізі реальних кейсів, що забезпечило глибше занурення в тематику та сприяло активному обміну практичним досвідом.

Тренінг сприяв підвищенню професійної правосвідомості суддів, надавши чіткі орієнтири щодо допустимих меж судового розсуду в умовах сучасного правосуддя.