Забезпечення прав людини при здійсненні правосуддя – ціль нового курсу для суддів
Національна школа суддів України започатковує розробку курсів двотижневої стандартизованої програми підготовки суддів першого року призначення. Одним із таких курсів, який увійде до стандартизованої програми є одноденний курс із застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини.
Національною школою суддів України у співпраці з Верховним Судом України та Вищим адміністративним судом України створені 2 робочі групи розробників курсу для суддів загальних та адміністративних судів. Першу робочу зустріч цих двох груп розробників було проведено 3-5 вересня 2014 року у с. Татарів Івано-Франківської області. Захід відбувся у рамках проекту Координатора проектів ОБСЄ в Україні “Гарантування дотримання прав людини при здійсненні правосуддя”, який реалізується за фінансової підтримки уряду Канади.
До процесу розробки курсів за інтерактивною методикою, що базується на формуванні суддівських навичок, Національна школа суддів України залучила як вперше призначених суддів, які нещодавно на собі відчули усі труднощі перших місяців перебування на посаді, так і суддів, які мають значний досвід роботи на посаді судді та викладають у НШСУ теми, пов’язані із застосуванням положень ЄКПЛ та практики ЄСПЛ при здійсненні правосуддя, а також були учасниками попередніх проектів Ради Європи та Європейської Комісії “Плекання культури прав людини” (2007-2009 рр.) та Проекту ЄС Twinning “Підвищення ефективності та якості управління адміністративних судів в Україні” (2011-2013).
Під час заходу в якості експертів виступили начальник відділу наукових досліджень проблем судочинства та його удосконалення Національної школи суддів України Тетяна Фулей та голова адвокатського об’єднання “Кульчицький, Кулаков і Біднягін” Назар Кульчицький.
Програмою зустрічі робочої групи було передбачено:
- представлення стандартизованої програми першого року навчання і методики навчання, яка ґрунтується на формуванні суддівських навичок;
- формування учасниками “короткого списку” проблемних ситуацій, які найчастіше виникають у суддівській практиці;
- формування переліку суддівських навичок, якими повинні оволодіти судді наприкінці одноденного курсу;
- робота в малих групах над програмами двох курсів для суддів загальних та адміністративних судів;
- розробка практичних вправ (кейсів) та завдань до них;
- підготовка PowerPoint презентацій.
Наприкінці заходу учасники обговорили структуру та зміст роздаткових матеріалів, а також отримали “домашнє завдання” щодо доопрацювання матеріалів.
Наступна зустріч робочої групи з метою обговорення і корегування навчальних програм та навчальних матеріалів запланована на кінець листопада – початок грудня поточного року.