Злочини екоциду: новий тренінг для суддів

6 червня 2025 року Національна школа суддів України у співпраці з Асоціацією правників України та Міжнародною асоціацією юристів провела апробацію навчального тренінгу “Злочини екоциду”. Захід став важливим етапом у формуванні судової практики щодо одного з найменш опрацьованих, але надзвичайно актуальних злочинів сучасності – екоциду.

У вступному слові проректор НШСУ Наталія Шукліна підкреслила, що екоцид – це не просто екологічне правопорушення, а широкомасштабне, системне та довготривале знищення природного середовища, що має незворотні наслідки для природи та людства. В умовах війни, коли Україна стикається з масовими екологічними злочинами, формування належної правової реакції на ці дії є вкрай необхідним.

До розробки та проведення апробації тренінгу були залучені провідні експерти, зокрема суддя Великої Палати Верховного Суду Микола Мазур, суддя Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду Ганна Вронська, суддя Голосіївського районного суду м. Києва Ольга Вдовиченко, представники Офісу Генерального прокурора – Віктор Чечерський і Андрій Ткаченко, начальниця аналітичного управління Верховного Суду Ольга Бринзанська, а також декан юридичної школи Університету Кейс Вестерн Резерв (США) у 2013–2024 роках, міжнародний правник і президент американського відділення Асоціації міжнародного права Майкл Шарф.

Програма тренінгу охопила питання стандартів захисту довкілля в національному й міжнародному праві, меж розмежування між воєнними злочинами та екоцидом, механізмів доказування шкоди довкіллю, принципів відшкодування збитків, особливостей складання вироків у кримінальних провадженнях про екоцид.

Навчання модерувала наукова співробітниця НШСУ Оксана Мазур, яка наголосила – судова практика щодо екоциду лише починає формуватися, і школа суддів має діяти на випередження, створюючи якісні освітні продукти для майбутнього правозастосування.

Слухачі тренінгу відзначили високий рівень організації, доцільність використаних методик (вхідне опитування, робота з кейсами), а також професіоналізм викладачів. Практичне завдання наприкінці навчання допомогло не лише закріпити отримані знання, а й відпрацювати навички кваліфікації складних еко-правових ситуацій.