Мовленнєвий етикет у фаховому спілкуванні
15 квітня 2021 року Національна школа суддів України провела всеукраїнський онлайн–семінар для судів “Мовна компетентність судді”.
Відкрив усеукраїнське онлайнове заняття проректор Володимир Мазурок, який відмітив його актуальність і у своїй презентації, зокрема, зазначив про сучасний стан розвитку суддівської освіти, стратегію розвитку суддівської освіти в Україні на 2021–2025 роки. Особливу увагу Володимир Мазурок звернув на використання новітніх форм і методів у процесі підготовки суддів у Національній школі суддів України, вироблення навичок проходження підготовки та викладання в дистанційному режимі та онлайн–форматі, удосконалення тренінгових та альтернативних форм та методів, зокрема, щодо права суддів обрати тренінг залежно від своїх потреб. Він нагадав про чинність Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” та встановлений порядок проведення іспитів на рівень володіння державною мовою.
Оксана Кабиш, викладач–головний науковий співробітник відділу підготовки викладачів (тренерів), зазначила, що наразі існує потреба впровадження в систему освіти нової фахової ділової комунікації, тобто мовної освіти, яка має забезпечити формування та розвиток комунікативної професійно–орієнтованої компетенції судді.
У ході онлайн–семінару викладач–філологиня акцентувала увагу суддів на розкритті питання щодо мовленнєвого етикету у фаховому спілкуванні судді. Вона підкреслила, що мовний етикет в офіційних відносинах не має бути прерогативою тільки філологів – для суддів це фаховий авторитет. На суддів покладено обов’язок безпосереднього виконання функцій держави, а майстерне володіння словом, вербальними й невербальними засобами передачі інформації з дотриманням вимог культури мовлення набуває особливого значення для формування їхнього ділового іміджу й установ, в яких вони працюють.
Слухацьку аудиторію Оксана Кабиш залучила до розгляду правописної компетентності як складника професіограми судді та граматичних особливості текстів судово–процесуальних документів, розкрила особливості слововживання в юридичному дискурсі. Викладачка також детально зупинилась на типових мовленнєвих помилках, суперечливих і складних питаннях морфології та синтаксису сучасної української літературної мови.
Жвавим та змістовним було виконання слухачами та слухачками практичних завдань щодо обговорення мовних і лексичних особливостей складання судово–процесуальних документів та опрацювання типових порушень лексичних, граматичних та орфографічних норм сучасної української мови.
Знання сучасної української літературної мови судді удосконалили для успішного розв’язання питань і завдань, які виникають у їхній професійній діяльності.
Повний текст програми заняття розміщений на вебсайті Національної школи суддів України в розділі “Підготовка суддів”.